Diumenge
28.09.2014
20:00
Autor/s: Martí Crespo
L'estat dels estats sense estat
Crònica del New World Summit, un parlament alternatiu de moviments d'alliberament nacional i social sense veu que es va fer a Brussel·les
A
l'aeroport de Barcelona, just abans d'agafar l'avió, m'havia trobat
casualment un bon amic que quan va saber la meva destinació em va deixar
anar, mentre s'afanyava cap a la feina: 'Escolta, si hi ha els
balutxis, fixa't que també tenen una estelada, com nosaltres i els del
Sudan Meridional!'
Sí, jo sóc de banderes. I per això quan al cap de tres hores em plantava davant el bonic Teatre Reial Flamenc (KVS),
la flamant seu durant tres dies del World New Summit, a deu minuts
caminant de l'Estació del Nord de Brussel·les, em vaig sorprendre de
reconèixer-ne ben poques, de les que engalanaven la façana clàssica: la
de l'Azawad ací, la basca allà, la de Papua Occidental més enllà, la del
Partit Pirata al mig, l'escocesa a l'altre extrem… i la del
Balutxistan, és clar, amb l'estel dins un triangle a l'esquerra.
Bon senyal, vaig pensar, que d'una bona part de la vintena
de moviments i col·lectius convidats al quart parlament Sta(t)al a
Brussel·les, no en tingués gaire informació. Tota una motivació,
d'entrada, per a superar el gran dubte inicial que m'inquietava sobre la
necessitat i l'efectivitat de proposar una mirada artística per a
examinar lluny del prisma polític lluites d'alliberament nacional i
social sovint marcades per la marginalització, l'estigmatització (en
forma d'inclusió en les famoses i infames llistes negres
d'organitzacions suposadament terroristes), el sofriment i, en no pocs
casos, la mort.
Un dubte, val a dir, que es va començar a esvair tan bon
punt vaig entrar a l'escenari principal del teatre, reconvertit en una
assemblea càlida i popular, el·líptica i envoltada d'aclaridors i
conceptualitzadors plafons gràfics relatius a la vintena de territoris i
realitats convidats a agafar el micròfon durant els tres dies següents.
El director del KVS, Jan Goossens, ja va deixar entreveure en la
presentació mateix els sòlids vincles entre art, política, cultura i
societat a través d'una simple repassada a la història de la institució,
marcada des de la fundació el 1887 per 'una relació difícil amb
l'estat'. Referent essencial del moviment d'emancipació i de
reivindicació cultural flamenc a la capital del país, el KVS ha preferit
mirar els últims anys endavant, i no pas enrere, per a abraçar la nova
realitat de Brussel·les i convertir-se en la punta de llança del discurs
cultural més progressista d'una ciutat que ha superat el bilingüisme
per a abocar-se al multilingüisme. Una nova Brussel·les, segons
Goossens, en certa manera sense estat, tant per l'evaporació creixent de
les estructures estatals belgues com per l'arribada constant de noves
comunitats lingüístiques i culturals en una ciutat cada vegada menys
flamenca i valona i més 'híbrida, multicultural, multilingüe i
cosmopolita'.
L'escenari més adequat, doncs, per a debatre durant tres
dies l'estat dels estats sense estat. I també el moment més adequat,
semblava, per a reflexionar durant tres dies sobre l'estat d'ànim dels
estats nació, afectats per una crisi múltiple que resumia Staal amb
l'exemple de Bèlgica mateix: una crisi en el pla nacional, amb un
moviment independentista flamenc decidit a trencar la federació belga;
una crisi supranacional, amb l'augment exponencial de l'antieuropeisme
dins mateix de la UE; i una de mundial exemplificada per les filtracions
de Julian Assange i Edward Snowden, reveladores d'uns estats nació
incapaços de preservar la intimitat dels seus ciutadans respecte de
l'espionatge global i en massa nord-americà.
El New World Summit, fidel al seu nom, volia encarar totes
aquestes crisis aprofitant la mirada creativa i innovadora de l'art i
les idees dels moviments progressistes per a crear noves realitats i
imaginar un món nou. 'Actualment crec que l'art és més polític que no la
política. L'art encara té un marge per a moure's, un espai lliure
d'interessos geopolítics, i per això pot ser una magnífica eina per a
repensar l'estat i noves estructures polítiques i organitzatives', deia
convençut Staal.
Per a mirar de cercar i compartir aquestes idees
trencadores, s'hi van convidar representants de Bildu, del Moviment
Nacional d'Alliberament de l'Azawad, de Women for Independence
d'Escòcia, del Congrés Mundial Uigur, dels tàmils de Sri Lanka i dels
fronts d'alliberament d'Oròmia i Ogadènia, que treballen per un estat
independent; membres de governs com el de Somalilàndia, un estat
independent 'de facto', però sense reconeixement internacional, i
militants de moviments com el kurd, el baster de Namíbia i l'ahwaz,
àzeri i balutxi de l'Iran, que lluiten per un autogovern o una
confederació que respecti la seva identitat i, malauradament, per la
seva integritat.
En aquest debat pels límits dels estats i els sense estat,
l'equip coordinat per Staal també va invitar-hi representants del
Moviment Nacional Democràtic de les Filipines, amb un govern paral·lel
al 'reaccionari de Manila' present en setanta-una províncies de les
vuitanta-una de l'arxipèlag asiàtic; la fundadora del col·lectiu Women
on Waves, Rebecca Gomperts, que facilita el dret de l'avortament a dones
de països on és prohibit a través d'intervencions en aigües
internacionals o amb l'enviament per correu postal de píndoles
interruptores de l'embaràs, i la diputada del Partit Pirata islandès Birgitta Jónsdóttir,
que en l'última sessió va erigir-se en defensora del gran espai
extraterritorial i encara no del tot controlat pels estats que
representa internet.
La necessitat i l'efectivitat del parlament nòmada em va
quedar més que demostrada després de tres dies d'intenses sessions i
internes sensacions, en què la vintena de moviments sense estat
convidats no sols van explicar el seu estat de progrés, sinó també van
exposar el seu estat d'ànim més sincer gràcies a la complicitat d'un
parlament assembleari i solidari. Ho resumia prou bé la intervenció de
l'escocesa Nicole McGarry, tan sols tres dies després de la victòria del
no al referèndum sobre la independència d'Escòcia: 'Us asseguro que
tenia previst de presentar-me saltant i ballant al mig d'aquesta sala,
si hagués guanyat el sí, però després del resultat de dijous passat no
sé si podré contenir les llàgrimes', ens va avisar. Però amb els vint
minuts d'exposició, centrada a explicar la gran energia generada pel 45%
de vot independentista jove, progressista, femení i obrer, va deixar
rere seu un aire d'optimisme a la sala i un prec posterior de la
diputada poetessa Birgitta Jónsdóttir: 'Sobretot sobretot, si el Regne
Unit us traeix i no compleix la promesa de concedir-vos més poder, que
és això que farà, torneu a convocar un referèndum!'
-
New World Summit a Brussel·les.
-
Façana del Teatre Reial Flamenc de Brussel·les.
-
Jonas Staal, al New World Summit.
-
El quart New World Summit a Brussel·les.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada