La raó que el periodisme sigui, amb excepcions notables, una forma d’escriptura fugaç és la dependència que té del fet actual, desconnectat dels processos històrics i de rellevància efímera. Si hi ha cap continuïtat entre els articles d’un periodista, sol ésser una continuïtat externa, un aglutinant aportat per les circumstàncies més que no pas per l’estructura objectiva dels articles. Tot i la diferència d’escala, al periodista li passa una mica com als historiadors. Malgrat que la història, pel fet d’atendre canvis de gran magnitud i duració, sembli el pol oposat del periodisme (que alguns consideren la història del present), l’historiador selecciona els fenòmens en virtut no pas de la significació intrínseca sinó de la importància explicativa en la concatenació de causes i conseqüències, o, dit d’una altra manera, segons la influència que tenen en la configuració de l’època estudiada per l’historiador. De manera que persones mediocres, com Felipe VI, o esdeveniments grisos, com els pactes de la Moncloa, esdevenen matèria historiable pel fet de complir el requisit de connectar esdeveniments d’acord amb la lògica de la causalitat històrica.
Però hi ha uns altres esdeveniments que, tot i no tenir prou força explicativa en sentit causal i no constituir objecte de la història, tenen un valor ideal, gairebé al·legòric, pel fet d’il·luminar intensament no pas la condició de l’època sinó la seva estructura ideal. Son petites vinyetes que revelen la veritat íntima del moment. És per això i no pas per l’escàndol com a ocasió d’entreteniment que paga la pena de reflexionar sobre la topada entre Cayetana Álvarez de Toledo i el vice-president del govern espanyol, Pablo Iglesias. No perquè la crispació com a programa polític (o més exactament antipolític) sigui cap novetat a Espanya, ni perquè en la topada hi hagi una dosi de justícia poètica –en què es corrobora una vegada més la dita de Martin Niemöller, allò de ‘primer van venir…’–, sinó pel que revela sobre l’ànima no ja de la política sinó de la societat la flagrant lleugeresa i incoherència tant de la marquesa com del ‘fill del terrorista’. L’oposició de voluntats inscrita en la competició entre partits i la polarització per origen de classe no haurien de tapar allò que uneix ambdós personatges en l’extremisme verbal. L’extremisme no és sinó la confessió de falta de vocació per a organitzar racionalment la vida pública i la prova que hom ‘fa política’ amb la flaire de l’oportunitat. Allò que uneix els dos busca-raons és una espectacular manca de principis, en un cas per no haver acceptat el mínim d’aparença democràtica que el règim necessita per a sostenir la llegenda de la transició; en l’altre per haver acceptat els supòsits necessaris a l’aparença i legitimar així el continuisme. Vegem-ho.
Report diari sobre el coronavirus
Cada dia a les 22.00 podeu rebre al correu el resum dels fets més importants del dia relacionats amb la Covid-19 i informació addicional d'interès.