dimarts, 4 de febrer del 2020

Barcelona Wine Week, esperances entre ombres

Barcelona Wine Week, esperances entre ombres

Màxima expectació pel saló que comença aquest dilluns amb la presència de més de 550 empreses i que vol ser l'aparador del vi català i espanyol al món
 
Barcelona Wine Week
 

Al recinte firal de Montjuïc (pavelló 8) s’inicia dilluns, amb esperances però entre ombres, la nova etapa del saló de vins d’Alimentaria Exhibitions. S’independitza enguany d’Alimentaria canviant de nom: Intervin es converteix en la Barcelona Wine Week (BWW). El canvi s’ha fet per la preocupant deriva a la baixa d’aquest saló en els darrers anys. En aquesta primera edició, però, només han omplert un dels dos pavellons previstos, i molts cellers s’han queixat de desorganització i que s’ha anat massa a darrera hora. Veuen que la nova fira neix coixa (des de la patronal Associació Vinícola Catalana es volia que “es respirés vi” durant tota una setmana a Barcelona), i fins i tot hi ha qui tem que la BWW acabi convertint-se en la Madrid Wine Week en un futur no llunyà. A més, alguns destacats sectors del món del vi a Catalunya s’han sentit exclosos. Cellers catalans que prefereixen mantenir l’anonimat lamenten que no se’ls presentés la BWW fins poc abans de les passades vacances d’agost de l’any passat, i que no coneguessin quin estand se’ls assignava fins el 12 de desembre de l’any passat. Això ha provocat, tenint en compte que hi ha hagut de per mig les vacances nadalenques, que han tingut poc més d’un mes per preparar el seu estand, la qual cosa consideren que és “greu”. També lamenten que no se’ls hagi informat de quines han estat les accions comunicatives i de promoció que ha previst l’organització.

La presentació de la Barcelona Wine Week a Madrid ha comptat amb la presència de diverses personalitat del món del vi
La presentació de la Barcelona Wine Week a Madrid va comptar amb la presència de diverses personalitat del món del vi | BWW

La BWW s’inaugurarà a les 12 del migdia d'aquest dilluns per part de la consellera d'Agricultura de la Generalitat, Teresa Jordà. Estarà acompanyada per José Miguel Herrero, director general de la Indústria Alimentària del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació; José Luis Bonet, president de la Cambra de Comerç d'Espanya;Miguel A. Torres, president de la Federació Espanyola del Vi; i de Javier Pagés, president del saló i del Consell Regulador de la DO Cava. Segons l’organització, “les principals empreses, institucions i organismes del sector en l'àmbit nacional participaran a Barcelona Wine Week”. Hi ha, però, absències força destacades. S’afirma que la gran majoria de les comunitats autònomes estaran representades, així com 40 DO’s de tot el territori. Per superfície contractada i nombre d'empreses expositores, Catalunya és la comunitat autònoma amb més presència, seguida de Castella i Lleó, la Rioja, Euskadi i Navarra. Més de 550 empreses participaran al saló fins el dimecres dia 5 de febrer. L'espai expositiu estarà organitzat en dos grans àrees: la principal, BWW Lands, que reuneix als cellers organitzats per denominacions d'origen i altres segells de qualitat, així com als vins ecològics i biodinàmics, i BWW Groups & Complements, on es troben grans grups cellerers al costat d'empreses que ofereixen equips, accessoris i serveis orientats al sector. Així mateix, en el saló hi haurà representats els destil·lats, dins de l'espai Barcelona Cocktail Art.

Intervin a Alimentaria
La BWW subtitueix Intervin que se celebrava en el marc d'Alimentaria i vol ser l'aparador del vi català i espanyol al món

Mitjançant el programa BWW Hosted Buyers -que compta amb el suport de ICEX-, el saló ha convidat a prop de 300 professionals internacionals d'alt nivell procedents de 50 països considerats estratègics pel sector, encapçalats pels Estats Units, Alemanya, Xina-Hong Kong, Canadà, Regne Unit, Suècia, Rússia, Dinamarca, Colòmbia i els Països Baixos. Cadascun d'aquests compradors especialitzats i interessats en el mercat espanyol -dels quals més del 50% facturen més de 2 milions d'euros a l'any- realitzarà un mínim de deu reunions amb els expositors seleccionats. Així mateix, l'organització del saló ha convidat a 1.000 compradors nacionals a través del programa VIP Buyers. En total, la BWW preveu reunir milers de visitants professionals i celebrar més de 5.800 trobades B2B. Ara bé, alguns cellers lamenten que no han pogut saber fins fa poques setmanes quins eren els compradors que venien a Barcelona per tal de posar-s’hi en contacte i preparar eficientment la fira.

Amb l'objectiu d'involucrar la ciutat amfitriona en l'esdeveniment, durant els dies de celebració es posarà en marxa BWW likes the city!, un pla d'acció off-site 360º a partir del qual diferents sectors comercials s'aliaran amb el vi. D'aquesta manera, establiments de restauració, hostaleria, botigues especialitzades, espais singulars (enoteques, vinoteques ...), però també de moda, decoració i cultura, així com els centres comercials L'Illa i Arenas s'implicaran en aquesta iniciativa oferint degustacions i diverses activitats que uneixin vi i gastronomia. A més, es proposaran Wine Walk Tours: rutes enològiques en els principals eixos de consum de Barcelona (Illa Diagonal, Passeig de Gràcia i Rambla Catalunya) perquè el públic barceloní pugui gaudir de les diferents propostes dels expositors de la BWW. Marta Macías, Project Manager del saló, ha argumentat que "el sector ens demanava idees fresques i més diversió. En definitiva, mostrar el costat més informal de el vi. I això és el que proposem: un lloc on aprendre i fer negocis, però alhora relaxar-se i gaudir del vi tant des de la seva vessant més acadèmica com des de la més lúdica". Els continguts de la BWW són cosa, principalment, d’EnoAula de Xavier Nolla (que s’ha reservat en solitari una de les ponències), però també de Marta Angulo (Food Consulting) i de Wine Loves Music (tastos musicals). La comunicació es porta des de premsa d’Alimentaria amb el suport i consultoria estratègica en promoció de Mahala.

El president de la patronal Associació Vinícola Catalana, Valentí Roqueta, opina que “la BWW ha de ser la gran festa del vi de tot l'estat, per posicionar el sector i posar de relleu la riquesa vitivinícola d’aquest país”. Roqueta afegeix que “Barcelona ha d’exercir aquesta capitalitat”. El president de la patronal Institut del Cava, Damià Deàs, creu que Barcelona ha de mantenir una fira “emblemàtica” dels vins catalans i espanyols. No té dubtes que el més important és la comercialització del saló perquè vinguin “bons compradors”. També recorda que és la primera edició i que “com un nen que comença a caminar, caus moltes vegades”. El president de la també patronal Pimecava, Pere Guilera, espera que “es recuperi la visita de compradors a nivell intern, i sobretot d’estrangers”. Pel que fa a les petites i mitjanes empreses, Guilera confia que “es puguin negociar millors condicions” amb l’organització de la BWW de cara a l’edició del 2022 “per incrementar la participació amb més empreses”. Pels estands més petits (7 m2) s’ha pagat 2.350 euros (més el 10% d’IVA), i també 350 euros en concepte de drets d’inscripció (amb independència de la mida de l’espai). L’organització, però, s’ha fet càrrec dels costos en el cas del celler Rendé Masdeu de la DO Conca de Barberà, que es va endur l’any passat la crescuda sobtada del riu Francolí.

Els màxims responsables de Fira de Barcelona i la Barcelona Wine Week
Els màxims responsables de Fira de Barcelona i la Barcelona Wine Week | R.F.

“Donem-li un vot de confiança”

El president de la DO Penedès, Joan Huguet, recorda que és una primera edició i que “costa de tirar endavant”. Sigui com sigui, espera que sigui “una oportunitat per a Barcelona” que serveixi per millorar una Intervin “que no acabava d’encaixar a Alimentaria”. El president de la DO Catalunya, Xavier Pié, espera que la primera edició de la BWW “sigui tot un èxit”, i que en el futur “es consolidi com una fira referent que permeti projectar la potència de Catalunya com el gran país vitivinícola de la Mediterrània”. El president de la DO Terra Alta, Joan Arrufí, recorda que “és la primera edició d’aquest certamen i, per tant, li hem de donar la confiança per esbrinar de primera mà si la organització, participació de cellers i afluència de visitants nacionals i internacionals són suficients i de qualitat...” Arrufí considera que “en principi, el format és totalment diferent a altres fires monosectorials de vi. També, el fet que es faci a Barcelona, a Catalunya, ho trobo fantàstic. Donem-li un vot de confiança... i esperem que aquesta fira sigui, en un futur proper, una bona representació dels vins mediterranis, i evidentment, un referent”. Per la seva banda, el president de la DO Costers del Segre, Tomàs Cusiné, espera que la BWW “sigui internacional de veritat, i que l’afluència de comprador forà sigui important i de qualitat”. Ara bé, no amaga que “el nom no compleix amb la idea original d’agrupar els esdeveniments més importants del vi a Barcelona en la mateixa setmana”, i apunta que “començar la fira dimarts amb una Música del Vi de Vila Viniteca el dilluns hagués estat més profitós i convenient per al visitant professional”.

La presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers, Anna Vicens, espera que sigui “la fira de referència a Catalunya del sector, tant per la resta d’Espanya com per Europa i pel món. Però necessitem que tots els actors hi estiguin implicats perquè això sigui així, des de les institucions a les empreses privades, les associacions i els particulars”. Vicens voldria que la BWW fos “un lloc de trobada i de descobriment de nous productes i noves tecnologies”, i desitja que “ sigui un aparador dels nostres vins i un espai on compartir coneixement, i les noves tendències nacionals i internacionals”.

El cavista Ramon Giró (Jaume Giró i Giró) i president de la Cambra de Barcelona a l’Alt Penedès diu “no confiar” gaire en la BWW tot i que destaca que és més econòmic participar-hi que a Intervin (de fet, és la primera vegada que hi va sol amb les seves caves); i li agrada més la decoració “més democràtica” de la nova fira i la seva línia d’aposta per la sostenibilitat mediambiental. No obstant això, Ramon Giró reconeix que té dubtes sobre “si atraurà importadors i si es faran negocis”. Ara bé, entén que “determinades fires s'han de reciclar o estan condemnades a morir”, i que Intervin estava en aquesta tessitura. Pel que fa a la BWW manifesta que “està per veure el que passarà però és bo que hi hagi renovació”. Per la seva banda, el director del celler familiar Torre del Veguer, Joaquim Gay de Montellà, destaca de la BWW “el sistema matchmaking per a reunions amb compradors internacionals, el canvi de la fira de l’Hospitalet a Montjuïc i que, a dia d’avui, és una fira petita i això és un avantatge per atraure compradors”.         

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada