Diumenge
14.12.2014
06:00
Autor/s: Montserrat Serra
Barcelona obre el Museu del Disseny
Es presenta amb quatre exposicions que prefiguren les seves col·leccions · Fins el 31 de gener tindrà les portes obertes i al febrer inaugurarà la primera exposició temporal
Avui obre les portes un nou gran museu a Barcelona, el Museu del Disseny,
situat a la Plaça de les Glòries. L'edifici, anomenat popularment 'la
grapadora', és obra de l'equip d'arquitectes MBM, i tot i que costa que
funcioni com a icona de fora estant, entrar a dintre i gaudir de l'espai
(6.000 m2) i, sobretot, de les extraordinàries col·leccions que
alberga, amb les peces ben col·locades, totes restaurades, amb una
intencionalitat museogràfica i museològica nova i contemporània, és
entendre que la ciutat acaba d'inaugurar un nou museu de talla
internacional.
La directora, Pilar Vélez, ha decidit estrenar el museu amb quatre col·leccions molt pensades per a la ciutadania: 'Del
món al museu. Disseny de producte, patrimoni cultural',
'Extraordinàries! Col·leccions d’arts decoratives i arts d’autor (segles
III-XX)', 'El cos vestit. Siluetes i moda (1550-2015)' i 'El disseny
gràfic: d’ofici a professió (1940-1980)'. Són mostres plurals,
flexibles (aniran canviant cada cinc anys aproximadament), que aporten
noves lectures a les col·leccions. De cada exposició se n’ha editat un
catàleg.
El museu en conjunt conté més de 70.000 peces i el centre de documentació uns 22.000 documents. Les col·leccions són molt variades i és una quimera trobar una peça que representi tot el museu. Per això Vélez defensa que l'objecte és el protagonista del museu, denominador comú del passat, present i futur. Explica Pilar Vélez: 'El museu permet un redescobriment de l'art de l'objecte i el disseny a la ciutat. Són col·leccions conegudes, que fins ara estaven col·locades en llocs poc adients, que feia temps que no es veien o que patien un gran desinterès, en alguns casos. El trasllat de les col·leccions del Palau de Pedralbes al nou museu ha suposat un esforç gegantí, que s'anirà acabant al llarg del 2015.'
Continua la directora: 'Ara el museu conté i posa en valor un triple patrimoni: el de les grans col·leccions d'arts decoratives i aplicades; les col·leccions de disseny, en especial de disseny industrial; i les col·leccions d'autor, entre les que destaquen les donacions de ceràmica de Picasso i Miró. El museu (i el centre de documentació que conté) és una referència internacional legitimadora de tot aquest patrimoni, del que s'ha produït i del que es produïrà.
El febrer del 2015 s’inaugurarà la primera exposició temporal, 'Disseny per viure'. Vivim en un món on el disseny hi és tant present que sovint resulta invisible. Tanmateix, el disseny ens permet resoldre contínuament greus problemes amb un alt impacte social. Aquesta exposició, a cura d’Òscar Guayabero, se centra en aquell disseny que té la voluntat expressa de millorar la vida quotidiana dels usuaris als quals va destinat, l’entorn en què opera i la societat a què pertany.
Amb el Museu del Disseny en funcionament, la plaça de les Glòries es converteix en un nou centre cultural de la ciutat: el museu s'aixeca al costat de la Torre Agbar, a prop del nous Encants i ben a prop també de l'Auditori i el Teatre Nacional. No és d'estranyar, doncs, que per a l'alcalde Trias, aquest sigui un equipament cultural de referència que farà lluir, tot i que fa vint-i-cinc anys que el projecte es va començar a moure.
El museu en conjunt conté més de 70.000 peces i el centre de documentació uns 22.000 documents. Les col·leccions són molt variades i és una quimera trobar una peça que representi tot el museu. Per això Vélez defensa que l'objecte és el protagonista del museu, denominador comú del passat, present i futur. Explica Pilar Vélez: 'El museu permet un redescobriment de l'art de l'objecte i el disseny a la ciutat. Són col·leccions conegudes, que fins ara estaven col·locades en llocs poc adients, que feia temps que no es veien o que patien un gran desinterès, en alguns casos. El trasllat de les col·leccions del Palau de Pedralbes al nou museu ha suposat un esforç gegantí, que s'anirà acabant al llarg del 2015.'
Continua la directora: 'Ara el museu conté i posa en valor un triple patrimoni: el de les grans col·leccions d'arts decoratives i aplicades; les col·leccions de disseny, en especial de disseny industrial; i les col·leccions d'autor, entre les que destaquen les donacions de ceràmica de Picasso i Miró. El museu (i el centre de documentació que conté) és una referència internacional legitimadora de tot aquest patrimoni, del que s'ha produït i del que es produïrà.
El febrer del 2015 s’inaugurarà la primera exposició temporal, 'Disseny per viure'. Vivim en un món on el disseny hi és tant present que sovint resulta invisible. Tanmateix, el disseny ens permet resoldre contínuament greus problemes amb un alt impacte social. Aquesta exposició, a cura d’Òscar Guayabero, se centra en aquell disseny que té la voluntat expressa de millorar la vida quotidiana dels usuaris als quals va destinat, l’entorn en què opera i la societat a què pertany.
Amb el Museu del Disseny en funcionament, la plaça de les Glòries es converteix en un nou centre cultural de la ciutat: el museu s'aixeca al costat de la Torre Agbar, a prop del nous Encants i ben a prop també de l'Auditori i el Teatre Nacional. No és d'estranyar, doncs, que per a l'alcalde Trias, aquest sigui un equipament cultural de referència que farà lluir, tot i que fa vint-i-cinc anys que el projecte es va començar a moure.
'Del món al museu. Disseny de producte, patrimoni cultural'
La col·lecció de disseny
industrial del museu està formada per uns 2000 objectes des de 1930 fins
a l’actualitat. D’una aixeta a un rostidor de vapor, d’un cotxe a una
batedora. La major part d’aquests objectes han estat dissenyats o
produïts a Catalunya. Objectes que formen part de la nostra vida
quotidiana i que ja han entrat al museu. L’exposició vol explicar al
públic perquè i de quina manera aquests objectes han arribat al museu i
han esdevingut patrimoni cultural. La comissària ha estat Pilar Vélez,
conjuntament amb Teresa Bastardes i Rossend Casanova.
'Extraordinàries! Col·leccions d’arts decoratives i arts d’autor (segles III-XX)'
Reuneix unes 1.200 peces:
ceràmica, mobiliari, vidre, teixits, miniatures, rellotges, ventalls,
papers pintats i peces d’arts d’autor. La comissària, Pilar Vélez,
proposa una capbussada en un món de formes, de tècniques i manufactures,
que relliga passat i present, els tallers artesans i els estudis dels
artistes que han abordat les arts de l’objecte des de la perspectiva
contemporània. Una proposta visualment enlluernadora, per la qualitat i
la bellesa de les peces i per l’espectacularitat del conjunt que composa
un relat originalíssim d’història de la sensibilitat, d’història
cultural i d’història urbana.
'El cos vestit. Siluetes i moda (1550-2015)'
Mostra la relació entre el
vestit i el cos a partir de cinc accions bàsiques. El vestit amplia o
redueix, allarga, perfila o destapa. Segons les èpoques aquestes
operacions modelen unes formes o altres. L’exposició té un sentit
didàctic: la moda, que és un extraordinari mitjà d’expressió, pot
representar també una servitud i un esclavatge. L’exposició presenta 111
vestits, 62 estructures i un seguit d’audiovisuals que expliquen
conceptes relacionats amb el vestit i el cos, en les diferents èpoques.
Les comissàries han estat Teresa Bastardes i Sílvia Ventosa.
'El disseny gràfic: d’ofici a professió (1940-1980)'
Reuneix l’obra dels pioners
d’aquesta disciplina: cartells, publicitat, cobertes de llibre,
packaging, etc permeten veure el pas del dibuix publicitari al grafisme
i, posteriorment, al disseny gràfic, seguint les transformacions de
l’entorn productiu. Des de l’any 2007 l’Ajuntament de Barcelona ha dut a
terme una tasca extensiva per incorporar fons personals de dissenyadors
i arxius d’empreses que han ampliat i transformat, actualitzant-lo, el
fons del Gabinet de les Arts Gràfiques. Molts d’aquests materials
s’exposen ara per primera vegada. Pilar Vélez i Anna Calvera,
comissàries de la mostra, s’han encarregat de la selecció i el discurs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada