CITA AMB LA IMATGE
Xavier Miserachs, l'ull de la Costa Brava
La Biennal de Fotografia de Palafrugell dedica una mostra a l'autor de les instantànies més icòniques de l'Empordà dels 60
El fotògraf va recórrer el litoral del 1958 al 1966 i va documentar els canvis provocats per l'arribada del turisme de masses
Camí de ronda
Un document publicat per l’Editorial Kairós el 1966 que passa per ser un dels fotollibres més importants de la història de la fotografia del país i un gran treball documental sobre com els canvis en el consum van arribar a la beata Espanya franquista de la mà de la popularització del turisme i dels estiuejants de més enllà del Pirineu. Hi ha un cert neorealisme en les imatges però el que destaca és, sobretot, la ironia i el peculiar sentit de l’humor de Miserachs. El llibre ha lligat el nom del fotògraf amb la Costa Brava per sempre, per descomptat, però no és ni de bon tros l’única cosa que relaciona l’artista amb la zona. Miserachs adorava aquest tros de litoral. Platges i pobles que coneixia dels seus estiuejos adolescents a Sant Feliu de Guíxols, a casa d’uns amics, i de les seves escapades juvenils a Cadaqués, refugi per excel·lència de la ‘gauche divine’ de la qual Miserachs no només va formar part sinó que també la va fotografiar. Ja d’adult va comprar Can Vilanova, a Esclanyà, a prop de Palafrugell però municipi agregat a Begur, i també d’adult va muntar una botiga de fotografia a Llafranc.
Imatge feta a Roses el 1965. FOTO: XAVIER MISERACHS
Amb moto i amb la Leica
Tanta efemèride ha portat els organitzadors de la cita (Maria Planas, Enric Bruguera i Lluís Català) a trencar una norma no escrita i a dedicar una de les mostres de la trobada a Miserachs. De fet és la segona exposició amb imatges del mestre que programa la biennal: en el desè aniversari de la seva mort també hi va haver homenatge amb retrospectiva inclosa. Ara, com no podia ser de cap altra manera, la mostra reuneix una selecció de fotografies de la sèrie ‘Costa Brava Show’. Vint-i-quatre imatges que respecten el format i l’enquadrament que Miserachs va escollir per a la seva publicació i que mostren els contrastos i l’impacte que el turisme produïa en unes poblacions encara tradicionals. Una mirada molt personal i molt diferent de les projectades fins al moment. Temps en què els objectius enfocaven el paisatge i el tipisme. Les postals de sempre. Miserachs va donar la volta a tot això buscant les persones i tot allò que passava inadvertit a les càmeres: multituds a la sorra, edificis a mig construir, publicitat a dojo, precaris xiringuitos, cartells taurins i pescadors pescant.
Un home i un policia municipal passejant per Tossa de Mar, el 1965. FOTO: XAVIER MISERACHS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada