Fa unes quantes setmanes us vam explicar
com el 2019 seria l’any de l’arribada a Europa d’uns quants models de
motocicletes elèctriques. Aquest desembarcament serà dominat pels
ciclomotors de baixa potència de marques xineses i per motos de més
potència i de gamma alta de marques occidentals. Tanmateix, hi ha un
segment on pràcticament no hi ha oferta elèctrica, que a més és el que
té més demanda a les ciutats europees: l’escúter de 125cc. Us
n’expliquem els motius i per què una iniciativa catalana s’ha posat al
capdavant mundial.
La cosa es complica si augmenta la potència de la motocicleta. Aleshores necessitem una bateria més gran i pesada que no és pràctica de transportar a mà. Per això fins ara les iniciatives occidentals s’havien centrat en motos elèctriques de més potència i alta gamma. S’assumeix que la bateria no es pot extreure i es passa a encabir-hi la més gran possible per a guanyar autonomia. Tot i això, amb més potència i una tecnologia de bateries amb poca densitat energètica, fa que l’autonomia sigui limitada, que el preu de compra sigui elevat i, sobretot, que hàgim de carregar obligatòriament la motocicleta a un pàrquing o estació de càrrega ràpida. Però si no podem treure la bateria i deixem la moto al carrer, què fem?
Barcelona, amb 200.000 motocicletes, és la ciutat europea amb més motos per habitant i un dels mercats principals del continent. Amb els directius circulant-hi de fa anys, de bon començament Scutum volia produir un model per al públic general que s’adaptés a les necessitats reals urbanes, el Silence S01. Just ara s’ha començat a comercialitzar, de moment en prereserva i amb lliurament durant la primera meitat del 2019. La producció inicial màxima és de 10.000 unitats a l’any, que podria ser ampliada fins a 30.000 en les instal·lacions actuals.
El primer aspecte rellevant de la S01 és que, a diferència dels altres models elèctrics del segment 125cc, aquest sí que té unes prestacions equivalents als de la competència de combustió: velocitat màxima de 100 km/h, una potència màxima de 11 kW (15 CV) i un motor de 7 kW, de fabricació pròpia. Amb rodes grans, que disposen de frens de disc, espai sota el seient per a dos cascs, una estètica típica d’escúter urbà tradicional, un pes d’uns 140 kg i fins i tot amb marxa enrere, ens permetrà de circular per qualsevol entorn urbà amb comoditat i seguretat, incloent-hi autopistes urbanes com les rondes de Barcelona, sense oblidar un toc esportiu, amb una acceleració més pròpia d’una 250cc. A banda, com és típic en els vehicles elèctrics, podrem gestionar l’escúter amb el nostre mòbil.
Malgrat això, la cosa que ha cridat més l’atenció del Silence S01 és la bateria. De 5 kW/h, proporciona una autonomia de 120 km, és formada per desenes de piles Samsung (marca de referència en el sector) empaquetades amb tecnologia pròpia a les seves instal·lacions, on dissenyen tots els sistemes de control de la bateria per a una longevitat més gran. La innovació, tanmateix, ha estat el sistema d’extracció per a carregar-la còmodament a casa. La bateria té un pes d’uns 30 kg, fet que la fa inviable de transportar a mà. L’empresa catalana ha optat per integrar-hi un carretó de transport, per la qual cosa qualsevol la pot extreure fàcilment en segons, arrossegar-la i carregar-la còmodament a casa, com es pot veure en els seus vídeos promocionals.
Si disposem d’infraestructura de càrrega al carrer o un endoll al nostre pàrquing, la podrem carregar igualment sense extreure-la de la moto. Però mentre aquesta opció no s’estengui, amb aquest sistema Scutum ha resolt brillantment l’escull principal del segment. A més, la bateria pot convertir-se en un generador d’emergència portàtil, perquè disposa d’endolls on podrem connectar electrodomèstics o aparells electrònics. D’altra banda, els models previs en flotes de repartiment han permès a Scutum d’obtenir una experiència ràpida en grans quilometratges i veure com afecta les bateries, un aspecte cabdal en la mobilitat elèctrica. Afirmen que models seus amb 40.000 km només tenen una degradació de la bateria del 3%. Si tenim present un quilometratge típic de 5.000 km anuals i que una bateria s’ha de renovar quan arriba a una degradació del 20%, això li dóna una vida útil d’unes quantes dècades, és a dir, tota la de la motocicleta. No cal preocupar-s’hi, tot i que en podem comprar una altra si ho necessitem.
Això permet de contextualitzar el preu de la S01, que és elevat en relació amb un escúter de combustió: 5.995 euros. Si tenim presents les ajudes públiques (700 euros amb el pla Moves 2019), el preu de compra s’acosta als de combustió d’alta gamma. I si considerem l’estalvi del 80% en combustible (60 cèntims d’electricitat cada 100 km), i un 30% d’estalvi en manteniment (es limita a pneumàtics i frens), el cost total de propietat és inferior a un de combustió equivalent. Com passa amb qualsevol vehicle elèctric, d’entrada hem de pagar més en comprar-lo, però després ens sortirà més barat durant tota la vida útil, que a més serà més llarga. Els motors elèctrics són molt més senzills, no necessiten manteniment i no perden potència amb el temps, com passa als de gasolina.
Fa uns quants dies Barcelona tenia un episodi d’alta contaminació atmosfèrica, responsable de milers de morts cada any i que afecta la salut de centenars de milers de persones només al nostre país. Els vehicles elèctrics no contaminen l’aire, no emeten sorolls (un altre dels greus problemes de les grans ciutats) i permeten gaudir d’una conducció més agradable i sense vibracions. Si us heu de canviar de vehicle, considereu les propostes elèctriques que comencen a aparèixer al mercat. La salut de tothom ho agrairà.
Carnet de conduir i limitacions tecnològiques i pràctiques
A Europa amb el carnet de cotxe es poden conduir motos de fins a 125cc, però a la Xina i més països asiàtics no és possible de conduir-ne de més de 50cc. Això fa que la indústria xinesa s’hagi centrat fins ara en els de menys cilindrada i que no superen els 45 km/h. En canvi, a la pràctica topem amb la limitació d’espai en aquests vehicles tan petits. Per a motos de poca potència no calen grans bateries, i amb una de menys de 10 kg ja n’hi ha prou. La qual cosa permet, atesa la manca d’infraestructura de càrrega elèctrica, extreure-la i dur-la a casa còmodament, on la podem carregar a un preu molt més econòmic que no té la benzina. Hi ha multitud de models elèctrics en aquest segment.La cosa es complica si augmenta la potència de la motocicleta. Aleshores necessitem una bateria més gran i pesada que no és pràctica de transportar a mà. Per això fins ara les iniciatives occidentals s’havien centrat en motos elèctriques de més potència i alta gamma. S’assumeix que la bateria no es pot extreure i es passa a encabir-hi la més gran possible per a guanyar autonomia. Tot i això, amb més potència i una tecnologia de bateries amb poca densitat energètica, fa que l’autonomia sigui limitada, que el preu de compra sigui elevat i, sobretot, que hàgim de carregar obligatòriament la motocicleta a un pàrquing o estació de càrrega ràpida. Però si no podem treure la bateria i deixem la moto al carrer, què fem?
Scutum Silence S01: l’aposta catalana pel segment 125cc
Scutum és una empresa catalana amb instal·lacions a Esplugues de Llobregat i Molins de Rei. Va ser fundada el 2011 per l’enginyer català Carlos Sotelo Rosell, que també va ser pilot de motos (amb un podi al Dakar) i que prèviament havia dirigit projectes d’escúters elèctrics a Europa. Fins ara Scutum s’havia dedicat a la producció d’escúters per a flotes, sense vendre’n al públic general. El seu model Silence S02 disposa de versions de 45 km/h a 80 km/h (limitades segons les necessitats dels clients), i s’adreça a les empreses, l’administració o els serveis de compartició d’escúters. Són força les policies locals i ajuntaments del nostre país (com ara Barcelona, Cervelló, Manlleu, Sitges o Vilafranca del Penedès) que la fan servir. O companyies com Ara Vinc, MRW, SEUR, Nacex o Correus. Juntament amb el model S03 els ha permès de guanyar una gran experiència i establir sinergies amb el sector industrial català de la motocicleta, amb tradició de fabricar per a les grans empreses internacionals.Barcelona, amb 200.000 motocicletes, és la ciutat europea amb més motos per habitant i un dels mercats principals del continent. Amb els directius circulant-hi de fa anys, de bon començament Scutum volia produir un model per al públic general que s’adaptés a les necessitats reals urbanes, el Silence S01. Just ara s’ha començat a comercialitzar, de moment en prereserva i amb lliurament durant la primera meitat del 2019. La producció inicial màxima és de 10.000 unitats a l’any, que podria ser ampliada fins a 30.000 en les instal·lacions actuals.
El primer aspecte rellevant de la S01 és que, a diferència dels altres models elèctrics del segment 125cc, aquest sí que té unes prestacions equivalents als de la competència de combustió: velocitat màxima de 100 km/h, una potència màxima de 11 kW (15 CV) i un motor de 7 kW, de fabricació pròpia. Amb rodes grans, que disposen de frens de disc, espai sota el seient per a dos cascs, una estètica típica d’escúter urbà tradicional, un pes d’uns 140 kg i fins i tot amb marxa enrere, ens permetrà de circular per qualsevol entorn urbà amb comoditat i seguretat, incloent-hi autopistes urbanes com les rondes de Barcelona, sense oblidar un toc esportiu, amb una acceleració més pròpia d’una 250cc. A banda, com és típic en els vehicles elèctrics, podrem gestionar l’escúter amb el nostre mòbil.
Malgrat això, la cosa que ha cridat més l’atenció del Silence S01 és la bateria. De 5 kW/h, proporciona una autonomia de 120 km, és formada per desenes de piles Samsung (marca de referència en el sector) empaquetades amb tecnologia pròpia a les seves instal·lacions, on dissenyen tots els sistemes de control de la bateria per a una longevitat més gran. La innovació, tanmateix, ha estat el sistema d’extracció per a carregar-la còmodament a casa. La bateria té un pes d’uns 30 kg, fet que la fa inviable de transportar a mà. L’empresa catalana ha optat per integrar-hi un carretó de transport, per la qual cosa qualsevol la pot extreure fàcilment en segons, arrossegar-la i carregar-la còmodament a casa, com es pot veure en els seus vídeos promocionals.
Si disposem d’infraestructura de càrrega al carrer o un endoll al nostre pàrquing, la podrem carregar igualment sense extreure-la de la moto. Però mentre aquesta opció no s’estengui, amb aquest sistema Scutum ha resolt brillantment l’escull principal del segment. A més, la bateria pot convertir-se en un generador d’emergència portàtil, perquè disposa d’endolls on podrem connectar electrodomèstics o aparells electrònics. D’altra banda, els models previs en flotes de repartiment han permès a Scutum d’obtenir una experiència ràpida en grans quilometratges i veure com afecta les bateries, un aspecte cabdal en la mobilitat elèctrica. Afirmen que models seus amb 40.000 km només tenen una degradació de la bateria del 3%. Si tenim present un quilometratge típic de 5.000 km anuals i que una bateria s’ha de renovar quan arriba a una degradació del 20%, això li dóna una vida útil d’unes quantes dècades, és a dir, tota la de la motocicleta. No cal preocupar-s’hi, tot i que en podem comprar una altra si ho necessitem.
Això permet de contextualitzar el preu de la S01, que és elevat en relació amb un escúter de combustió: 5.995 euros. Si tenim presents les ajudes públiques (700 euros amb el pla Moves 2019), el preu de compra s’acosta als de combustió d’alta gamma. I si considerem l’estalvi del 80% en combustible (60 cèntims d’electricitat cada 100 km), i un 30% d’estalvi en manteniment (es limita a pneumàtics i frens), el cost total de propietat és inferior a un de combustió equivalent. Com passa amb qualsevol vehicle elèctric, d’entrada hem de pagar més en comprar-lo, però després ens sortirà més barat durant tota la vida útil, que a més serà més llarga. Els motors elèctrics són molt més senzills, no necessiten manteniment i no perden potència amb el temps, com passa als de gasolina.
La competència directa
El Silence S01 ha estat molt ben rebut als mitjans internacionals especialistes, ateses les característiques úniques. Però no és l’únic model elèctric que entra dins la categoria de 125cc. Sense anar gaire lluny, dues empreses catalanes ofereixen models urbans dins d’aquesta categoria: Rieju Nuuk i Torrot Muvi. Fora del nostre país, tenim models com la BMW C evolution, la Vectrix VT-1, l’Honda PCX elèctrica, NIU NGT (i un futur Project X) o la Kymco Like EV, tot i que la majoria encara no s’hi poden trobar.Fa uns quants dies Barcelona tenia un episodi d’alta contaminació atmosfèrica, responsable de milers de morts cada any i que afecta la salut de centenars de milers de persones només al nostre país. Els vehicles elèctrics no contaminen l’aire, no emeten sorolls (un altre dels greus problemes de les grans ciutats) i permeten gaudir d’una conducció més agradable i sense vibracions. Si us heu de canviar de vehicle, considereu les propostes elèctriques que comencen a aparèixer al mercat. La salut de tothom ho agrairà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada