Divendres, 6 de maig del 2016 - 21:00 CEST
EL PERIODICO
La història d’«un assassí que odia Gaudí i alhora l’estima», que davant l’empremta de l’arquitecte modernista se sent tan confós i aclaparat com el seu guionista, El Torres, s’ha alçat, amb dibuixos de Jesús Alonso Iglesias, amb el Premi a Millor Obra del Saló del Còmic de Barcelona. El seu títol: 'El fantasma de Gaudí' (Dibbuks), que bé podia ser, com revelaven els autors a l’àlbum, 'Trencadís', «fantàstic per a un assassí que fa miques les seves víctimes i que està obsessionat amb l’artista». El certamen ha coronat a més, amb el Gran Premi a la trajectòria, dotat amb 10.000 euros, un històric del 'TBO', Josep Maria Blanco Ibarz (Barcelona, 1926), dibuixant, entre d’altres, de més de 500 historietes de 'La familia Ulises', mítica sèrie que ell va il·lustrar des del 1969, quan Benejam ja no va poder fer-ho, però que en un gest que el defineix mai va voler firmar per respecte al seu mestre.
Segons El Torres, en 'El fantasma de Gaudí', un 'thriller' policíac amb intriga, terror, passió i bogeria, hi ha «la necessitat de comprendre i la capacitat de fascinar-se, i la ràbia per no poder comprendre-ho tot», com les teories màgico-simbòliques i la «impressionant forma i presència que l’arquitecte universal dóna a Barcelona». En la història, un assassí va deixant un rastre sagnant de cadàvers mutilats i torturats que van apareixent en emblemàtics edificis de Gaudí, el primer, a l’interior de la Casa Vicens, a Gràcia. En escenaris perfectament reconeixibles de la capital catalana, una caixera de supermercat, Antònia, salva un avi de ser atropellat i assegura que ha vist el fantasma de Gaudí.
Amb aquest premi, dotat amb 10.000 euros, 'El fantasma de Gaudí' (que també es publica en català) es va imposar en una disputada edició en la qual també figuraven com a finalistes obres dels premis nacionals Paco Roca, Alfonso Zapico, Santiago García i Luis Bustos i Juan Díaz Canales i d’autors com Daniel Torres, Álvaro Ortiz, Nadar, Jorge Carrión, Sagar i Rubén Pellejero.
El Gran Premi significa tot un homenatge per a Josep Maria Blanco, un dibuixant i guionista autodidacta que des dels seus inicis, als anys 50, fins a la seva jubilació va compaginar la feina de comptable en un banc amb la d’historietista. Després de passar per Bruguera i Toray va arribar al 'TBO', on la seva figura es va convertir en emblemàtica gràcies a sèries com 'Los Kakikus' i 'La familia Ulises', en la qual va agafar el relleu de Benejam conservant el seu estil i esperit. Allà va estar fins al 1983, quan va tancar la quarta etapa de la revista.
Com ell mateix ha explicat, Blanco solia freqüentar el cafè El Oro del Rhin, al qual solien acudir artistes. Allà –i també en qualsevol terrassa de les Rambles o assegut a la plaça de Catalunya– s’inspirava per als seus dibuixos en' els vianants i en qualsevol situació quotidiana que li cridés l’atenció. Molts anys després utilitzaria aquelles jornades d’observació per al volum d’estampes 'Barcelona de Blanco'. Amaníaco va recuperar fa un parell d’anys un llibre historietes inèdites d’'Otto, el cañón', creades el 1966 però que no van arribar a publicar-se al TBO.
EL PERIODICO
Segons El Torres, en 'El fantasma de Gaudí', un 'thriller' policíac amb intriga, terror, passió i bogeria, hi ha «la necessitat de comprendre i la capacitat de fascinar-se, i la ràbia per no poder comprendre-ho tot», com les teories màgico-simbòliques i la «impressionant forma i presència que l’arquitecte universal dóna a Barcelona». En la història, un assassí va deixant un rastre sagnant de cadàvers mutilats i torturats que van apareixent en emblemàtics edificis de Gaudí, el primer, a l’interior de la Casa Vicens, a Gràcia. En escenaris perfectament reconeixibles de la capital catalana, una caixera de supermercat, Antònia, salva un avi de ser atropellat i assegura que ha vist el fantasma de Gaudí.
Amb aquest premi, dotat amb 10.000 euros, 'El fantasma de Gaudí' (que també es publica en català) es va imposar en una disputada edició en la qual també figuraven com a finalistes obres dels premis nacionals Paco Roca, Alfonso Zapico, Santiago García i Luis Bustos i Juan Díaz Canales i d’autors com Daniel Torres, Álvaro Ortiz, Nadar, Jorge Carrión, Sagar i Rubén Pellejero.
HOMENATGE A BLANCO
El Gran Premi significa tot un homenatge per a Josep Maria Blanco, un dibuixant i guionista autodidacta que des dels seus inicis, als anys 50, fins a la seva jubilació va compaginar la feina de comptable en un banc amb la d’historietista. Després de passar per Bruguera i Toray va arribar al 'TBO', on la seva figura es va convertir en emblemàtica gràcies a sèries com 'Los Kakikus' i 'La familia Ulises', en la qual va agafar el relleu de Benejam conservant el seu estil i esperit. Allà va estar fins al 1983, quan va tancar la quarta etapa de la revista.
Com ell mateix ha explicat, Blanco solia freqüentar el cafè El Oro del Rhin, al qual solien acudir artistes. Allà –i també en qualsevol terrassa de les Rambles o assegut a la plaça de Catalunya– s’inspirava per als seus dibuixos en' els vianants i en qualsevol situació quotidiana que li cridés l’atenció. Molts anys després utilitzaria aquelles jornades d’observació per al volum d’estampes 'Barcelona de Blanco'. Amaníaco va recuperar fa un parell d’anys un llibre historietes inèdites d’'Otto, el cañón', creades el 1966 però que no van arribar a publicar-se al TBO.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada