Vi i Gastronomia a Santa Caterina: la història d’una idea sonada esdevinguda un gran festival de barri
Cultura
Vi i Gastronomia a Santa Caterina: la història d’una idea sonada esdevinguda un gran festival de barri
Avui i demà parades del mercat, restauradors de la zona i cellers ofereixen els productes al carrer en una gran festa
Diego Martone
Va començar essent una idea esbojarrada. Però, com passa en alguns casos, sobretot si són idees tan boges com bones i carregades d’esperit popular i volenterós, el resultat ha superat les expectatives. Allò que havia de ser una petita festa de degustació dels productes dels comerciants del barri amb quatre taules al carrer ha esdevingut en només dos anys una de les fires de producte de proximitat i de mercat de barri més populars, festives i atractives de Barcelona. És la fira Vi i Gastronomia a Santa Caterina (cartell, en pdf), de la qual avui i demà es fa la cinquena edició (se’n fan dues l’any; la primera pels voltants de Sant Jordi i la segona pels voltants de Santa Caterina, la patrona del barri, el 25 de novembre). El lema de la fira és senzill i aclaridor: ‘Mercat de mercats “made in barri”.’ En síntesi: les parades del mercat de Santa Caterina surten al carrer, fora del mercat, a vendre els productes, i els restaurants i els cellers de la zona ofereixen tapes, pinxos i copes de vi a bon preu, enmig d’un ambient veïnal i festiu amb música i espectacles de carrer, fins a les nou del vespre. Història recent, sorgida de l’activisme d’un jove napolitàPerò no és una fira organitzada ni pel Mercat de Santa Caterina ni per l’Ajuntament, sinó per l’Associació de Veïns i Comerciants del Voltant del Mercat de Santa Caterina, una jove entitat fundada tímidament el 2012 i que ja aplega més de quaranta negocis, entre parades del mercat, restaurants, cellers i comerços. La història de l’associació, igual que la de la fira, té molts protagonistes, segurament tots imprescindibles. Però, sense desmerèixer-ne cap, n’hi ha un que sobresurt, per l’activisme de barri que desprèn i que sembla portar a la sang: Diego Martone.
Si anys enrere us havíeu aturat al bar Fidel del Raval, al carrer de Ferlandina, a fer un cafè o un entrepà, segurament vau conèixer en Diego, un jove napolità xerraire, alt, amb barba i una cua rinxolada que, amb un català encisador, servia un cafè que hi cantaven els àngels; a vegades fins i tot (i sovint sense avisar) amb unes gotes d’Anís del Mono: ‘una de les coses excel·lents que heu inventat els catalans’, deia. L’any 2012 en Diego va deixar el Fidel i, amb la seva companya i més amics, va fundar el bar Blau (el nom no és casual… és el color de la samarreta del Nàpols) al carrer de les Freixures, just davant del mercat de Santa Caterina, on ofereix cuina napolitana amb productes del mercat, cafè i, com no podia ser altrament, una pantalla desplegable que s’il·lumina i ressona fort cada vegada que el Nàpols o el Barça tenen partit de futbol.
En Diego, que, modest, malda en tot moment per restar-se protagonisme, de seguida es va adonar que calia construir alguna cosa i unir forces amb els altres restauradors del voltant del mercat. I, per què no, amb els paradistes del mercat i els comerciants també. D’aquesta idea va néixer l’associació, encarregada de promoure la vida de barri i de vetllar pels interessos dels veïns, restauradors i comerciants. Però al cap de dos anys, el 2014, en Diego va voler anar més enllà i va decidir de portar a terme una idea que li rondava pel cap de feia mesos i que havia debatut amb amics, clients i membres de l’associació: fer una festa del mercat, vendre i oferir els productes de les parades i dels comerciants i restauradors al carrer durant dos dies i fins a la nit. Heus ací com el juny del 2014 es va fer la primera, aleshores encara modesta, fira Vi i Gastronomia a Santa Caterina (vegeu fotos de les fires anteriors, ací).
D’aleshores ençà, el creixement de la fira ha estat imparable i ha esdevingut un model. Sense grans patrocinadors ni grans pressuposts. Però, això sí, beneficiant-se del clàssic i eficient boca-orella, de la feina ben feta, i d’un ús no gens testimonial de les xarxes socials. Tot plegat, marinat amb un activisme de barri sincer i autèntic que tant en Diego com la resta de comerciants i paradistes del mercat i del seu voltant ja fa dies que encomanen a veïns passavolants. ‘La fira creix, però mantenim tot l’esperit de barri i el volem mantenir sempre perquè aquesta és la raó de ser de la fira’, explica. Tapes d’un euro a cinc i copa i cinc tiquets per a degustar el vi, a nou eurosEnguany hi han convidat deu cellers catalans, justament els que habitualment serveixen els productes als restaurants de la zona. Per nou euros el visitant tindrà la copa oficial de la fira i cinc tiquets de degustació de vins. I, per acompanyar el vi, els bars i restaurants oferiran a preus d’un a cinc euros una degustació de tapes, pinxos, embotits, olives, sardines, empanades i formatges.
La fira coincideix també amb la iniciativa ‘Comerç al carrer’ a l’avinguda de Francesc Cambó, on els comerciants de la zona surten al carrer per donar a conèixer les botigues dels petits carrers del barri.
Vegeu el vídeo promocional de la fira d’aquest cap de setmana:
(Aquest article que llegiu es publica gràcies als subscriptors voluntaris, que amb el seu suport econòmic i periodístic són la clau perquè VilaWeb us arribi cada dia. Si podeu contribuir amb una petita quota a fer de VilaWeb un mitjà encara més independent i de més qualitat, us demanem que us apunteu en aquesta pàgina.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada