Bomba de rellotgeria per a Rodalies a Montcada i Reixac
Tant Adif com l'ajuntament es neguen a netejar i vigilar que ningú no entri a les instal·lacions de l'estació fantasma de Montcada i Reixac-Sant Joan
Accedir a l'estació de Renfe de Montcada i Reixac-Sant Joan, tancada al servei de viatgers des de l'estiu de 1992, és fàcil.
Extremadament fàcil, malgrat que des del 7 de gener de 2016 hi ha
instal·lada una porta metàl·lica a l'entrada oficial de l'antiga
estació. Només cal seguir les indicacions dels veïns per col·lar-se a
les vies del tren, per on hi circulen trens de la línia
Barcelona-Vic-Ripoll en via de sentit únic cada quinze minuts.
Una
cinquantena de metres més enllà de l'entrada del carrer de Balmes,
trobem un camí de terra que condueix directament a peu de vies. No cal saltar cap tanca ni colar-se per cap forat. A tocar de la via, un
matalàs, un cobrellit, ferralla, caixes de cartró, plàstics, bidons
rebentats i ampolles de vidre, escombraria envoltada de branques i
matolls que farien gran qualsevol incendi que es produís en aquesta deixalla. Si fa no fa, el que va passar ahir a l'estació fantasma de Vilanova-Bifurcació, en què es va declarar un incendi que va escampar una gran fumarada als túnels del centre de Barcelona.
Caminant per l'andana uns pocs metres s'arriba al baixador de l'estació. Formalment, l'estació està fora de servei, però no abandonada, perquè a l'edifici de l'antic responsable de l'estació hi viu una família vinculada a Renfe. "Els veïns ajudem la parella a netejar de tant en tant, perquè si no seria insostenible, però no es pot evitar que hi entri gent i hi tiri deixalles, s'emborratxi i deixi les ampolles aquí", explica l'Antonio, que té un habitatge el pati del qual limita amb l'andana de l'estació. Reconeix que "fa un temps era molt pitjor, això era ple de drogoaddictes, que corrien perill perquè no eren conscients que passaven trens", però assegura que "des de fa un temps es cola menys gent, encara que alguns veïns truquen de tant en tant a la policia".
A Montcada i Reixac-Sant Joan no hi ha cap tipus de vigilància ni de neteja per part del propietari, l'ens gestor d'infraestructures de l'estat, Adif. Aleshores, de qui és responsabilitat que qualsevol persona pugui entrar a l'estació sense cap impediment? Ahir el president d'Adif, Gonzalo Ferre, culpava la policia catalana, a qui atribuïa l'obligació de vigilar que ningú no accedeixi a les instal·lacions d'Adif abandonades.
Caminant per l'andana uns pocs metres s'arriba al baixador de l'estació. Formalment, l'estació està fora de servei, però no abandonada, perquè a l'edifici de l'antic responsable de l'estació hi viu una família vinculada a Renfe. "Els veïns ajudem la parella a netejar de tant en tant, perquè si no seria insostenible, però no es pot evitar que hi entri gent i hi tiri deixalles, s'emborratxi i deixi les ampolles aquí", explica l'Antonio, que té un habitatge el pati del qual limita amb l'andana de l'estació. Reconeix que "fa un temps era molt pitjor, això era ple de drogoaddictes, que corrien perill perquè no eren conscients que passaven trens", però assegura que "des de fa un temps es cola menys gent, encara que alguns veïns truquen de tant en tant a la policia".
A Montcada i Reixac-Sant Joan no hi ha cap tipus de vigilància ni de neteja per part del propietari, l'ens gestor d'infraestructures de l'estat, Adif. Aleshores, de qui és responsabilitat que qualsevol persona pugui entrar a l'estació sense cap impediment? Ahir el president d'Adif, Gonzalo Ferre, culpava la policia catalana, a qui atribuïa l'obligació de vigilar que ningú no accedeixi a les instal·lacions d'Adif abandonades.
L'Ajuntament: "La policia no està per vigilar propietats privades"
|
Un punt de vista que no convenç l'Ajuntament de Montcada i Reixac, que ha explicat a El Món que "es tracta d'una propietat d'Adif,
i per tant, l'Ajuntament no intervé ni en el manteniment ni en la
vigilància d'aquesta instal·lació, si no és que detectem alguna anomalia
i n'informem el propietari perquè la repari". El consistori recorda que
"la guàrdia urbana no està per fer rutes de vigilància en una
propietat privada, no és la seva competència i per tant no ho farà".
Adif: "Tenim un problema greu d'incivisme"
|
Adif va instal·lar, a petició de l'Ajuntament de Montcada i Reixac, una
tanca metàl·lica, que poden obrir els veïns de les finques del costat
de l'estació, per evitar que molts joves entressin a l'andana de
l'estació. Però no té previstes més actuacions en aquesta
estació. Fonts d'Adif han explicat a El Món que "hem cobert l'accés
oficial a l'estació amb una tanca, però no se'ns ha demanat que fem cap
actuació en un altre accés. Si l'Ajuntament vol alguna cosa més, ens hauria de fer una petició i aleshores ho estudiaríem, però no podem estar posant tanques a tot arreu perquè el vandalisme és exagerat: el
pressupost que hem de destinar a reparar tanques que ens trenquen o ens
roben serviria per arreglar dues o tres estacions cada any".
Sobre qui ha de netejar les deixalles que s'acumulen, i que "certament podrien provocar un accident de tren si algú tira un matalàs a les vies", Adif considera que no n'és responsable: "Les nostres estacions no són deixalleries, tenim moltes tasques de manteniment per fer i els diners no són infinits, no podem dedicar-nos a netejar allò que embruten els incívics, Adif no és un servei d'escombraries, i potser el que cal és més pedagogia", argumenten a El Món.
De fet, des d'Adif recorden que entrar en les seves instal·lacions en desús comporta un greu perill d'atropellament, i també multes. I és que la llei ferroviària preveu sancions de 6.000 euros per creuar les vies de tren o provocar situacions de perill, com podria ser abocar deixalles a les vies o a l'entorn amb el perill d'incendi.
Sobre qui ha de netejar les deixalles que s'acumulen, i que "certament podrien provocar un accident de tren si algú tira un matalàs a les vies", Adif considera que no n'és responsable: "Les nostres estacions no són deixalleries, tenim moltes tasques de manteniment per fer i els diners no són infinits, no podem dedicar-nos a netejar allò que embruten els incívics, Adif no és un servei d'escombraries, i potser el que cal és més pedagogia", argumenten a El Món.
De fet, des d'Adif recorden que entrar en les seves instal·lacions en desús comporta un greu perill d'atropellament, i també multes. I és que la llei ferroviària preveu sancions de 6.000 euros per creuar les vies de tren o provocar situacions de perill, com podria ser abocar deixalles a les vies o a l'entorn amb el perill d'incendi.
Ningú no netejarà
|
El resultat final és que l'Ajuntament no netejarà la zona ni la vigilarà específicament perquè certament es tracta d'una propietat privada, en aquest cas de l'Estat, i Adif considera que no és feina seva recollir les deixalles que generen els ciutadans incívics. Però els matalassos, els bidons de plàstic i els matolls segueixen allà, convertits en una bomba de rellotgeria que pot esclatar en qualsevol moment. Hi ha via lliure per als incívics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada