Dilluns
23.03.2015
16:00
Deu consells per als pares sobre els grups de WhatsApp de l'escola
L'ús que fan els pares dels grups de WhatsApp de l'escola pot perjudicar l'autonomia i la responsabilitat dels nens
Seguint amb l'exemple, els nens resolen el seu dubte i els pares esdevenen en una mena d'agenda escolar, assumint, totalment o parcial, les responsabilitats dels infants, quan no hauria de ser així. 'El procés educatiu i maduratiu l'han de fer els nens i els pares han d'acompanyar-los, guiar-los, però no fer-los la feina', explica la professora dels Estudis d'Educació i Psicologia de la UOC, Nati Cabrera.
Els pares poden pensar que ajuden els nens facilitant-los el camí, però en realitat els impedeixen que es facin seves les responsabilitats que els pertoquen. 'Evitar la caiguda no acostuma a ser bo. Si un dia s'equivoquen, l'endemà estaran més atents. Tot el que envolta les tasques educatives també són accions, actituds que els fan créixer i madurar, i els educa', diu Cabrera.
Entendre els usos del Whatsapp
Els pares, segons Núñez, s'han d'educar en els usos i pràctiques vinculats al WhatsApp perquè cal tenir molt present que aquests nous espais de comunicació són 'persistents', no s'esborra el que es diu, es reenvia fàcilment de mòbil a mòbil i no se sap mai qui ho pot acabar veient. El sociòleg entén que són eines molt útils per comunicar-se, organitzar-se i estar al dia, però també és fàcil que permetin caure en la indignació, en la crítica irreflexiva contra professors o en discussions i generalitzacions que poden crear mal ambient.
Aquesta és la proposta, en forma de decàleg, que fa Núñez als pares per fer un bon ús dels grups de WhatsApp de l'escola:
1- Ser respectuós, no fer comentaris ofensius de cap tipus.
2- No precipitar-se en els comentaris, deixar passar un temps prudencial abans de respondre: no respondre WhatsApp en calent.
3- Posar en dubte la credibilitat dels continguts, assegurar-ne la veracitat i no fer judicis de valor previs.
4- Evitar alarmes innecessàries: una cosa que afecta un individu no té per què afectar tothom.
5- Vigilar amb l’etiquetatge, no crear imatges falses de les persones (professors, estudiants, mares o pares).
6- Tenir present la descontextualització, és a dir, donar importància al context de producció, recepció i reproducció de les notícies o comentaris.
7- No explicar qüestions personals ni enviar missatges brossa (fotos, acudits o «mems» que a nosaltres ens semblen divertits).
8- Evitar discussions personalitzades.
9- Tenir present 'l’efecte grandària': un comentari irrespectuós en un espai públic (com WhatsApp) pren una dimensió que escapa del nostre control.
10- Pensar en la imatge personal i familiar que es transmet.
'El problema no és l’instrument sinó l’ús que se’n fa: una cosa és mantenir bones relacions amb la comunitat de pares i una altra és convertir la relació entre pares en una agenda paral·lela que eviti que els nens facin l’esforç que han de fer per a assumir les seves responsabilitats', conclou Nati Cabrera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada