dimecres, 27 de gener del 2016

Catalunya prepara la primera llei d'Estat

Catalunya prepara la primera llei d'Estat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull ha presentat el primer projecte de llei de canvi climàtic, "una llei d'estat" que inclou un impost que gravarà l'emissió de CO2 en vehicles a partir del 2018


Catalunya prepara una llei pionera, la primera llei de canvi climàtic que s'aprovarà a l'Estat espanyol i una de les primeres al sud d'Europa, que en paraules del conseller Josep Rull, "és una llei d'Estat, d'un país compromès amb el repte global de la humanitat, inspirada la llei d'Escòcia, Suècia, el Quebec, França, que considerem que són les millors referents". Rull ha insistit que és "una llei concebuda no des d'una autonomia, sinó des d'una nació que està construint un Estat". 
Amb aquesta llei es plantejaran objectius ambiciosos de reducció d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle, que serà "un autèntic repte d'Estat", en paraules del conseller. De fet, Catalunya es comprometrà a reduir en un 25% les emissions de C02 el 2020 respecte del 2005, i per a l'any 2050, la reducció ha de ser del 80% com a mínim.

Amb aquesta llei, que tal com ha reconegut Rull "és un 99% fruit de la feina de l'anterior executiu", i en concret, de la conselleria que dirigia Santi Vila, l'executiu català introdueix la fiscalitat ambiental per fomentar maneres de produir i consumir més netes, de manera que s'incorpora la figura impositiva de l'impost sobre les emissons de CO2 en turismes i furgonetes a partir del 2018. Amb tot, l'executiu pretén que aquest impost per als vehicles més contaminants sigui "transitori", fins que s'hagi produït la renovació del parc automobilístic. Com més capaços siguem de fer aquesta feina, abans desapareixerà aquest tribut", ha afegit Rull. A tall d'exemple, el cotxe més contaminant del mercat pagarà un impost de 84 euros anuals, i el menys contaminant tindrà un impost de menys de 5,5 euros. L'objectiu, ha remarcat el conseller, "és que el mercat evolucioni cap a les fórmules més sostenibles, que quan algú compri un cotxe, sigui conscient que si contamina més, pagarà més". Més del 50% de la recaptació d'aquest impost anirà a renovar la flota automobilística.  

Ara bé, Rull no descarta que l'executiu espanyol pugui recórrer la llei quan s'aprovi, sobretot pel que fa al tribut de CO2, perquè "ens ho esperem tot, els criteris jurídics els són indiferents quan hi ha la possibilitat de limitar l'autogovern dels catalans". De fet, l'executiu de Rajoy ja va dur al Constitucional l'impost sobre dipòsits bancaris i l'euro per recepta.

Es tracta, segons Rull, "d'una llei que té impacte en la població", i té una disposició sobre la pobresa energètica, "una llei ambiciosa que incorpora el concepte de sostenibilitat  en el centre de la política catalana". En aquest sentit, la llei preveu que els departament competents en matèria de benestar social, energia i aigua, i si s'escau, els ens locals, "han de definir les condicions i la metodologia que permetin establir el consum mínim d'energia i aigua necessaris, així com les tarifes socials que assegurin la cobertura d'aquest mínim vital".  Cal recordar que la llei de pobresa energètica impulsada per l'exectiu d'Artur Mas, que pretenia assolir aquests objectius, va ser suspesa pel TC.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada