Mail Obert
Joan Ramon Resina
Els fills no són responsables d’allò que hagin fet els pares sempre que no n’assumeixin l’herència. Cadascú és fill de les seves obres, afirma don Quixot en una coneguda frase antiaristocràtica de Cervantes. Cadascú es llaura el destí i ha d’acceptar-ne la responsabilitat. Aquesta és la idea cristiana davant la tradició veterotestamentària de la transmissió de la culpa fins a la tercera i la quarta generació. Una idea, per cert, negada en el curs de la història amb les recurrents persecucions de jueus per ‘haver mort Déu’. Una idea, en tot cas, lligada a la conversió i el baptisme, que esborra la memòria del pecat com les aigües del riu Leteu esborren la dels morts.
Si s’accepta l’herència ideològica juntament amb el títol nobiliari i els avantatges socials que en pengen, s’esdevé còmplice dels crims perpetrats per obtenir-los i es corre el risc de perpetrar-ne de nous per conservar-los. Concretament, en el context del passat que no vol passar, hom es fa còmplice del franquisme i de la guerra que l’aristocràcia espanyola va instigar per revertir els moderats avenços de la malaguanyada Segona República. Sols a Espanya va consolidar-se el pacte de l’aristocràcia amb el feixisme. No cal recordar com va acabar l’aristocràcia a Rússia o a la Xina. A Àustria, els títols de noblesa es van abolir el 1919 amb la caiguda de la doble monarquia. Als Estats Units la revolució va sentenciar la monarquia i, alhora, l’aristocràcia de sang. Arreu, l’eliminació dels privilegis heretats és el senyal inequívoc d’una mutació política. I on encara es toleren, els títols nobiliaris no passen de ser una relíquia decorativa que infla la vanitat d’una classe autista refugiada en les revistes de societat.
Però Espanya és diferent. Allà els grans hisendats van guanyar la guerra contra la democràcia amb l’ajuda de Hitler i Mussolini. I quan aquests foren derrotats després d’haver incendiat el continent, una decisió estratègica dels aliats va permetre als terratinents i a l’alta burocràcia espanyola, encara explícitament feixista, de reconstruir l’estat a la mida dels seus privilegis. En morir-se el militarot que els hi defensava, van posar-hi al capdavant el garant reial del principi aristocràtic. Juan Carlos mai no ha estat ni podia haver estat la personificació de la democràcia. Era, com ho és el seu successor, el símbol hereditari d’una determinada tradició i doncs l’encarnació de la responsabilitat transmesa per exclusivitat de classe.
Quan l’oposició va acceptar la continuïtat institucional amb el franquisme, no sols n’impedí la ruptura sinó que preparà la regressió que s’ha anat covant a mesura que passava el temps i l’oblit dissolia l’oprobi. No hauria de sorprendre que la simbologia de la dictadura cada vegada més esdevingui objecte de la nostàlgia d’una societat escorada a l’extrema dreta. La regressió no és pas d’avui ni d’ahir. Felipe González ja deshonrava la democràcia negant-se a demanar perdó pels crims del franquisme, esgrimint que l’estat no pot demanar-se perdó a ell mateix. L’argument era capciós, però exacte en el seu cas, car, a diferència d’Alemanya i més països que han fet contrició pública dels pecats nacionals, Espanya no ha trencat amb el franquisme i és encara el mateix estat empedreït que celebra els genocidis cada 12 d’octubre.
Pablo Iglesias no ha estat pas més diligent que la seva antagonista cohonestant actituds i retòrica. Quin sentit pot tenir atacar ningú pel seu títol nobiliari en un estat que els legitima? Espanya no és Àustria i, tant si agrada com si no, els títols de noblesa hi són tan legítims com els universitaris o els de propietat. S’entén que, en tant que ‘revolucionari’, Iglesias desitgi l’abolició de la noblesa i la instauració de la república. Però si aquests objectius són sincers, què hi fa ell governant en qualitat de soci menor d’un partit identificat amb la reacció? Un partit que tolera les injustícies més flagrants, tapa la corrupció dels poderosos i no pot evitar de participar-hi, cosa altrament inevitable quan es contemporitza amb les màfies. Si Iglesias fos el republicà que s’imagina ser, no defensaria la monarquia ni tan sols a efectes tàctics, car la monarquia borbònica és l’exemple llampant de la manera com els fills hereten dels actes dels pares i sovint els reprodueixen amb escreix. Un Iglesias compromès a fer net d’aquest règim el condemnaria sense reserves, en lloc de convertir-se en una de les seves potes. Acatant l’status quo ‘per responsabilitat’, hom se’n fa solidari. Això féu Santiago Carrillo malbaratant anys de lluita clandestina el dia que, despertant-se del seu somni dogmàtic, es desenganyà de la falòrnia de l’eurocomunisme i acatà la monarquia. Aquella traïció als principis i a les víctimes d’aquells principis acaba de reeditar-se en rústica, és a dir, en una edició més indigna per bé que igualment cínica, amb la incorporació del ‘socialista’ José Montilla al consell d’Enagàs, seguint la senda del cementiri d’elefants de la classe revolucionària espanyola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada