dilluns, 29 de juny del 2020

Castells: "Catalunya no té relacions correctes amb les principals empreses"

Castells: "Catalunya no té relacions correctes amb les principals empreses"

El president de Fiatc defensa que "no hi havia motius per marxar de Catalunya"

 
  Joan Castells és el president de Fiatc. | Àngel Bravo
Després de la primera part de l'entrevista amb Joan Castells que és president i conseller delegat de Fiatc, parlem ara de fusions i adquisicions, inversió en hospitals i residències, la decisió de mantenir la seu social a Catalunya, la crisi de Nissan o la tecnologia de les assegurances. Marxem com hem vingut: amb mascareta i a cop de colze. Val més curar-se en salut.
A finals de 2017, Fiatc va comprar la cartera de Metrópolis. "Ajunta't si vols guanyar", escrivia Genís Roca a VIA Empresa. Ens espera un procés de concentració empresarial?
En general, sí i en el sector assegurador probablement també. Hi ha molta empresa petita que tindria molt sentit que es fusionés amb una empresa més gran. A vegades és més fàcil negociar amb una multinacional que amb una empresa familiar a l'hora de fer aquesta mena d'inversions. La majoria de compres que hem fet a Fiatc han sigut filials multinacionals, menys Metrópolis que era familiar. Encara tenim massa pimes i a vegades és bo que hi hagi unions entre empreses per fer-se més fortes. En aquest país hi ha moltes empreses que viuen al dia i s'ha de planificar perquè quan hi ha una situació d'emergència com aquesta, no han tingut reserves ni per aguantar una setmana. Les empreses necessiten més múscul i seria bo que hi hagués fusions.
Fiatc està estudiant alguna fusió o adquisició?
Hem fet moltes compres i fusions. Fa poc estàvem negociant una de petita, però a vegades les petites empreses familiars són més difícils que les grans. Sempre intentem agafar algun negoci més.
"És més fàcil negociar amb una multinacional que amb una empresa familiar"
Més enllà de Clínica Diagonal, es vol invertir en més hospitals i residències d’arreu de Catalunya?
Ho estem mirant. Tirar endavant una clínica o un hospital sol és molt complicat, la major part dels clients d'aquestes clíniques privades són companyies d'assegurances i no volen venir amb nosaltres perquè som competència. Depèn del volum de negoci que tinguem. No saps si és primer l'ou o la gallina. El negoci de salut a Catalunya va ser primer la clínica i després la branca de salut perquè teníem tota l'estratègia. Hi ha molts models de clínic, la nostra és generalista i donem tota mena de serveis, però n'hi ha d'altres que es basen en cirurgies menors o proves de diagnòstic i tenen una clínica gran com a satèl·lit per als pacients amb complicacions.
A finals de 2017 també es va decidir no moure la seu social fora de Catalunya. Per què?
Sincerament, pensava que la independència de Catalunya podria tenir una solució que no acabés amb la independència de Catalunya. La solució encara no s'ha trobat i Catalunya no s'ha independitzat. Vam tenir paciència per aguantar, ningú ens va trucar per dir-nos que marxéssim exceptuant algun cas aïllat d'algun client. El gruix de l'equip el tenim a Catalunya i tot i que podíem treballar a distància o tenir la seu fora i l'operativa aquí, era una fal·làcia. No teníem motius per marxar de Catalunya i no ens ha passat factura, ni en un sentit ni en un altre. Estem treballant a tota Espanya amb tots els grans corredors.
Joan Castells i Víctor Costa
Fotografia d'Àngel Bravo 

Sense boicot?
No, potser hi ha hagut algun client puntual.
Es critiquen molt les famoses retallades del sistema sanitari... Com s’hauria de blindar el sistema del benestar?
L'altre dia parlava amb el president d'un hospital important de Barcelona i em deia que es podia estalviar molta despesa. El problema és la llei de la funció pública. Si haguéssim tingut més hospitals durant la crisi de la covid-19 hauria anat millor, però amb la col·laboració público-privada s'ha solventat. Tampoc és normal tenir més UCIs de les necessàries si no hi ha demanda, a la clínica vam improvitzar UCIs fins a doblar-les. Possiblement, el sistema sanitari català pot augmentar amb oferta de llits i recursos però li cal una racionalització d'algunes despeses. Els sanitaris purs haurien d'estar millor pagats, però es podrien treure altres despeses.
"No teníem motius per marxar de Catalunya i no ens ha passat factura"
Hi ha endarreriments importants del pagament de sinistres al Consorci... Es pot agreujar amb la covid-19?
El teletreball al Consorci potser no està tan ben muntat i això és el que ho ha originat. S'han d'espavilar, sense dubte.
Una altra de les seves grans branques de negoci és l’automoció. Què ha fallat amb Nissan?
El problema de Nissan ve d'una marca japonesa que es fusiona amb una de francesa. No han considerat el centre de producció de Catalunya com a estratègic, però vaja no vull defensar-los. M'encantaria que se seguissin fabricant cotxes a la fàbrica de Nissan, però també han fallat les relacions públiques i polítiques que sí que hi havia amb governs anteriors. Hi ha qui diu que s'hauria d'haver tingut més relació amb ells i això hagués pogut contenir que no tanquessin la fàbrica? No ho sabem, però almenys s'hauria intentat. Catalunya no té relacions correctes amb les principals empreses. Almenys, en els últims anys.
Empreses d'aquí o estrangeres?
Estrangeres i catalanes. Els catalans també comptem! Jo vaig fer la festa del 75 aniversari i no va venir cap autoritat. Ve una empresa multinacional, inaugura un xiringuito a Barcelona i hi va l'autoritat principal. Potser que ens tinguin en compte, som els que fem que es creïn llocs de treball, es paguin els impostos i s'alimenti el pressupost. A algunes de les empreses de fora se les ha protegit massa.
Joan Castells és el president de Fiatc. | Àngel Bravo
Fotografia d'Àngel Bravo 
Com impacta la tecnologia o la IA a les assegurances?
En el cas dels cotxes, el dispositiu surt car i val quasi el doble que l'assegurança de cotxe. Som dels països més avançats en tenir un fitxer centralitzat de matrícules i si el tinguéssim de conductors seria encara millor. Podem saber quins vehicles tenen més accidentalitat i això també dóna la possibilitat d'afinar el preu de l'assegurança.
Afinar i personalitzar. 
Per exemple, conduir més és un factor però no vol dir més sinistralitat. Hi ha gent que treu el cotxe un cop per setmana i té un accident per falta d'hàbit. Podem utilitzar la intel·ligència artificial per a moltes coses: CRM, la tipologia de client o eines de gestió interna, entre d'altres. En tecnologia estem avançats com a sector, però encara podem avançar molt més.
"Fan falta empreses importants en aquest país"
Algun consell d'alta direcció per sobreviure en temps de crisi?
Admiro les persones que tenen mentalitat empresarial perquè no tothom la té. Si hi ha un projecte amb sentit, val la pena no defallir i hi ha diferents maneres d'obtenir ajudes i finançament. En aquest país som emprenedors i s'ha d'anar amb la mentalitat oberta per no tancar-se en banda amb un projecte o a l'hora de compartir negoci amb un altre i fer coses més grans. Si ets emprenedor de veritat, no ho facis amb ànim especulatiu. Hi ha gent que munta el negoci, l'engreixa i el ven... Es fa milionari i es converteix en rendista. M'agraden els empresaris de veritat que tenen la vocació de portar l'empresa fins al final i si algun dia no poden fer-ho, busquen ajuda. Gaudeixo treballant, fent gran l'empresa i creant llocs de treball. Fan falta empreses importants en aquest país.
Més informació
"Per salvar el món, s'ha de trencar l'ortodòxia"
Fiatc activa diverses mesures per pal·liar els efectes de la crisi

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada