dilluns, 23 de març del 2015

Deu consells per als pares sobre els grups de WhatsApp de l'escola

Dilluns  23.03.2015  16:00

Deu consells per als pares sobre els grups de WhatsApp de l'escola

L'ús que fan els pares dels grups de WhatsApp de l'escola pot perjudicar l'autonomia i la responsabilitat dels nens

Vilaweb'Algú em pot dir quins són els deures de matemàtiques? En Pau no saps els exercicis que s'han de fer'. Una conversa qualsevol d'un grup de WhatsApp de pares i mares d'una escola pot començar així i d'aquesta manera, diu el sociòleg i professor dels Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC, Francesc Núñez. En un cas com aquest, la responsabilitat dels fill (d'en Pau) queda relegada a demanar al fet que els pares enviïn un missatge al grup de pares de l'escola del WhatsApp.
Seguint amb l'exemple, els nens resolen el seu dubte i els pares esdevenen en una mena d'agenda escolar, assumint, totalment o parcial, les responsabilitats dels infants, quan no hauria de ser així. 'El procés educatiu i maduratiu l'han de fer els nens i els pares han d'acompanyar-los, guiar-los, però no fer-los la feina', explica la professora dels Estudis d'Educació i Psicologia de la UOC, Nati Cabrera.
Els pares poden pensar que ajuden els nens facilitant-los el camí, però en realitat els impedeixen que es facin seves les responsabilitats que els pertoquen.  'Evitar la caiguda no acostuma a ser bo. Si un dia s'equivoquen, l'endemà estaran més atents. Tot el que envolta les tasques educatives també són accions, actituds que els fan créixer i madurar, i els educa', diu Cabrera.
Entendre els usos del Whatsapp
Els pares, segons Núñez, s'han d'educar en els usos i pràctiques vinculats al WhatsApp perquè cal tenir molt present que aquests nous espais de comunicació són 'persistents', no s'esborra el que es diu, es reenvia fàcilment de mòbil a mòbil i no se sap mai qui ho pot acabar veient. El sociòleg entén que són eines molt útils per comunicar-se, organitzar-se i estar al dia, però també és fàcil que permetin caure en la indignació, en la crítica irreflexiva contra professors o en discussions i generalitzacions que poden crear mal ambient.
Aquesta és la proposta, en forma de decàleg, que fa Núñez als pares per fer un bon ús dels grups de WhatsApp de l'escola:
1- Ser respectuós, no fer comentaris ofensius de cap tipus.
2- No precipitar-se en els comentaris, deixar passar un temps prudencial abans de respondre: no respondre WhatsApp en calent.
3- Posar en dubte la credibilitat dels continguts, assegurar-ne la veracitat i no fer judicis de valor previs.
4- Evitar alarmes innecessàries: una cosa que afecta un individu no té per què afectar tothom.
5- Vigilar amb l’etiquetatge, no crear imatges falses de les persones (professors, estudiants, mares o pares).
6- Tenir present la descontextualització, és a dir, donar importància al context de producció, recepció i reproducció de les notícies o comentaris.
7- No explicar qüestions personals ni enviar missatges brossa (fotos, acudits o «mems» que a nosaltres ens semblen divertits).
8- Evitar discussions personalitzades.
9- Tenir present 'l’efecte grandària': un comentari irrespectuós en un espai públic (com WhatsApp) pren una dimensió que escapa del nostre control.
10- Pensar en la imatge personal i familiar que es transmet.
'El problema no és l’instrument sinó l’ús que se’n fa: una cosa és mantenir bones relacions amb la comunitat de pares i una altra és convertir la relació entre pares en una agenda paral·lela que eviti que els nens facin l’esforç que han de fer per a assumir les seves responsabilitats', conclou Nati Cabrera.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada